Viktigt att äta rätt både före och efter träning

Att kost, hälsa och träning hör ihop, det vet många, men ändå är det allt för många som slarvar med att äta rätt när de tränar. Kanske du går raka vägen från jobbet till gymmet utan att ha ätit något alls sedan lunch. Eller äter du en stadig middag och går sedan ut för ett tufft pass med löpning? Dessvärre kan det göra att du inte får ut maximalt av din träning om du gör på detta sätt. Kroppens muskeluppbyggnad så väl som fettförbränningen påverkas av vad du äter och när du äter.

Ska du äta innan träningen så bör det gå ett visst antal timmar emellan. Hur många timmar beror på vad det är du ska träna för något. Om du vill laga något snabbt och enkelt, innan träning, så kan du se till att skaffa bra köksutrustning. Det är minst lika viktigt som att ha rätt sorts löparskor eller träningsutrustning. På Kockhuset.se finns det flera bra guider till köksutrustning, här har de exempelvis testat den bästa stekpannan. Ska du träna styrka, så steker du på maten och äter 1-2 timmar innan. Ska du träna med hög intensitet med förbränning bör du dock se till att äta senast två timmar före.

Sen spelar det som sagt roll vad du äter med. Om du vill maxa din styrketräning är det bra att äta något med både kolhydrater och protein innan träningen. Du får då energi av kolhydraterna och proteinet hjälper din kropp att bygga muskler. Det är även viktigt att äta efter träningen. Det eftersom att under träning så bryter du ner kroppen, men när du äter och vilar så byggs den starkare. Så se till att äta både före och efter träning och det i rätt tid beroende på vad det är du tränar för något.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *